Klarenbeek – Verwachtingsvol en zacht roezemoezend zat het publiek (met ruim 700 mensen was de zaal meer dan goed gevuld) te kijken naar de gesloten gordijnen op het podium van de Hanos-zaal in Orpheus. Wat zou dit concert van Muziekvereniging Klarenbeek, ter gelegenheid van haar 111de geboortejaar, gaan brengen?

Plotseling doofde het zaallicht, van achter het gordijn klonk de omfloerste klank van euphoniums. De presentator van de avond kondigde het orkest aan en op de tonen van ‘Also sprach Zarathustra openden de gordijnen en kreeg het publiek zicht op het prachtig uitgelichte harmonieorkest.

Het concert werd meteen spetterend geopend met de rockhit ‘The eye of the tiger’ van Survivor. Hierna volgde een blokje filmmuziek met een glansrijke hoofdrol voor de sopraan Alette van de Brul in de westernklassieker ”Once upon a time in the West. Na een uitvoering van Bernsteins ‘Westside Story’ was het voor de eerste keer deze avond de beurt aan gastsolist Charly Luske, de zanger die landelijk bekendheid verwierf door zijn musicals en tv-optredens. Hij zong samen eerst met het orkest en vervolgens met zijn eigen begeleidingscombo het mooie, kleine lied ‘Have a little faith in me’ van John Hiatt.

Het harmonieorkest vervolgde het concert met misschien wel het mooiste stuk van de avond: Danzón no.2 van Arturo Márquez. Een swingend symfonisch werk met Latijns-Amerikaans temperament. Hierna konden de muzikanten even tot rust komen, maar het publiek zeker niet! Want dat werd getrakteerd op een wervelend optreden van dansgroep Danzo uit Deventer.

Het laatste blokje voor de pauze was er een om niet snel te vergeten; eerst bracht het sax-ensemble uit het harmonie-orkest een vrolijke en grappige bewerking van ‘When I’m sixty four’. Daarna een indrukwekkende uitvoering van het bekende ‘Sorry’ van Kiteman door solo-bugelist Lauran Neerincx. Het orkest sloot het programma voor de pauze spetterend af met een medley van Deep Purple-songs, waarin natuurlijk het onvermijdelijke Smoke on the water’ niet kon ontbreken.

Zoals Roger Waters van Pink Floyd bij al zijn concerten overal op de wereld een klas vol kinderen op het podium haalt om mee te zingen met ‘Another brick in the wall’, zo stonden ook de kinderen van het Kinderkoor van de muziekvereniging klaar in de coulissen. En even later stonden ze strijdvaardig, met de vuist in de lucht te zingen op de grote podium, samen met Charly Luske en het grote orkest: ‘We don’t need no education!’

Na de pauze bestond het concert verder uit een mooie afwisseling van bekende songs uit de geschiedenis van de popmuziek, met Charly Luske als vertolker van Prince (Kiss), George Michael (Careless whisper) en Bruno Mars (Uptown Funk).

Nog één verrassing had het orkest in petto, namelijk de samenwerking met DJ Mees. In een bewerking van Avicci’s ‘Wake me up’ bracht hij, samen met de dansers van Danzo, het publiek tot groot enthousiasme. Het ovationele eindapplaus was oorverdovend en hartverwarmend. Wat zeker niet onvermeld mag blijven, is dat de muzikale leiding van deze productie in handen was van de jonge dirigente Inge Lage Venterink.

Muziekvereniging Klarenbeek heeft maar weer eens bewezen dat harmoniemuziek veelzijdig is en springlevend. Op deze manier zal het nog zeker 111 jaar doorgaan in Klarenbeek!